1.10.2. Fiyat Politikaları: Bir işletmenin her şeyden önce, piyasaya sunmak istediği ürünle neyi gerçekleştirmek istediğine karar vermesi gerekir. Bu da politika ve strateji saptanması anlamına gelir. Politika işletmenin yönetilmesinde genel bir rehber ve hareket planıdır.
Eğer işletme, hedef pazarını ve pazar konumlamasını dikkatli bir şekilde seçmişse bu takdirde fiyat da dahil olmak üzere, pazarlama karışımı stratejisi oldukça açık olacaktır. Dolayısıyla fiyatlandırma stratejisi, daha önceden pazar konumlaması’na ilişkin olarak alınan karara bağlıdır. Bunun yanında, işletmelerde fiyat kararları, genel amaçlar doğrultusunda saptanan belirli bazı yönetsel politikalara dayanır. Kısaca, fiyatların ne kadar esnek olacağını, ürünün hayat devresi boyunca hangi düzeylerde saptanacağını, taşıma giderlerinin ne şekilde hesaba katılacağını, iskonto ve tavizlerin kimlere ve ne zamanlar, nasıl verileceğini ortaya koymalıdır.
1.10.3. Fiyat Politikası Amaçları: Kârlılıkla ilgili amaçlar, maksimum, minimum,doyurucu-tatmin edici ve hedefkârlılık yatırım üstünden beklenen gelir. Satış hacmiyle ilgili amaçlar, maksimum satış, pazarın kaymağını alma, yüksek fiyat, pazar payı liderliği, pazara nüfuz, penetrasyon, sürüm için düşük fiyat. Rekabete karşı koyma, denge fiyatları, rekabetten kaçınma, fiyat dışı rekabet. Kâr marjı amaçları, ürün dizisinin tümünün satışını kolaylaştırma. Öteki amaçlar, fiyatlarda istikrar sağlama.imaj yaratma, örneğin, ürün kalitesi liderliği.
Fiyat istikrarını koruma ve rekabeti karşılama amaçlarına, statüko yönlü fiyatlandırma amaçları da denilmektedir. Ancak işletmelerin, bu genel rehber dışında daha spesifik fiyat politikaları seti oluşturmaları gerekir. Çoğu kez firmalar,günlük piyasa koşullarının fiyatı belirlemesinden çok kendi fiyatlarını kendileri belirler. Örgütsel pazarlarda uygulanan fiyat politikaları şunlardır:
– İndirimli fiyat
– Coğrafi yörelere göre fiyatlama
– Farklı fiyatlama
– Garantili fiyat
1.10.4. Promosyon: Bir ürün veya hizmetin, daha doğrusu o ürün ve hizmeti sarmalayan pazarlama karmasının satışının artırılması başta gelmek üzere, çeşitli pazarlama amaçlarının gerçekleştirilmesi için doğrudan kişisel veya kişisel olmayan dolaylı yöntemler, teknikler, araçlar, süreçler ve personel kullanılarak alıcılara ve diğer muhataplara iletişimler geliştirme, yayma ve bu muhataplardan tüm pazarlama çabalarını geliştirici bilgi toplama etkinliklerine promosyon denir.
Promosyonun Amaçları: Promosyon çabalarının temel amacı kuruluşun kendisi veya pazarlama karması hakkında fiili veya potansiyel alıcılara,
– Bilgi vermektir.
– Hatırlatma yapmaktır.
– İkna etmektir.
1.10.5. Dağıtım Kanalları: Dağıtım kanalı, kısaca bir malın üreticiden tüketiciye veya endüstriyel alıcıya akışında izlendiği yoldur. Malların sahipliklerinin elden ele geçmesi ve malların fiziksel olarak çıkışı. Malların sahipliliğinin değişmesi sonucunda, malların fiziksel hareketi sağlanır.